Dutch Greentech Fund investeert in Boodschapp

Investeringsfonds stopt geld in dienst die samenstelling van voedingsmiddelen inzichtelijk maakt

31 MAART 2014, AMSTERDAM
Samenvatting
Boodschapp, een pionier in het inzichtelijk en vergelijkbaar maken van voorverpakte voedingsmiddelen, heeft een initiële investering van 0,3 miljoen euro van het investeringsfonds Dutch Greentech Fund aangetrokken.

Boodschapp. Bewustere keuzes voor het supermarkt-schap

Boodschapp maakt op basis van nationale en internationale voedingsrichtlijnen en slimme algoritmes de samenstelling van bijna 10.000 voorverpakte voedingsmiddelen bij AH, C1000 en Jumbo Supermarkten inzichtelijk en vergelijkbaar. Meer dan 175.000 consumenten gebruikten sinds de lancering in 2012 deze vernieuwende dienst die de voedingsindustrie transparant maakt en consumenten helpt om bewustere keuzes te maken. Ruim driekwart van de gebruikers geeft aan producten met een betere samenstelling te kiezen door het gebruik van Boodschapp.

De kracht van belangrijke partners

Jeroen de Bakker, co-founder en directeur van Boodschapp BV legt uit: “Boodschapp gaat een belangrijk jaar tegemoet waarin we filters gaan lanceren gericht op specifieke gebruikersgroepen. Denk hierbij aan consumenten die glutenvrije boodschappen doen. In de supermarkt en online. Versterkt door Dutch Greentech Fund hebben we meer slagkracht om de deze doorontwikkeling te realiseren.”

DGF levert management support, kennis en netwerk

DGF Fundmanager Guus Verhees: “Boodschapp lift mee op een aantal belangrijke ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Denk hierbij aan het grotere bewustzijn bij consumenten met betrekking tot gezondheid, de digitalisering die tot transparantie gaat leiden en de opkomst van nieuwe distributievormen. Zo zien we dat de online food markt groeit met bijvoorbeeld de afhaalpunten van AH en nieuwe toetreders zoals Superdirect.com. Het kooporiëntatieproces van consumenten is structureel aan het veranderen en Boodschapp speelt hierop in. Deze relevante dienst opereert in het hart van de voedingsindustrie, één van de investeringsthema’s van het Dutch Greentech Fund. Boodschapp heeft een zeer innovatieve toepassing gevonden, waarvan de algoritmes zijn getoetst door onze kennis-partner Wageningen UR. Samen met onze overige partners Rabobank, TU Delft en het WNF zullen we een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van deze veelbelovende startup”.

Over het Dutch Greentech Fund (DGF)

De Rabobank, het Wereld Natuur Fonds, TU Delft en Wageningen UR hebben het Dutch Greentech Fund opgericht. Het fonds investeert in kansrijke Nederlandse technostarters met innovatieve technologieën of processen die de keten van grondstof tot eindproduct verduurzamen. Daarbij richt het fonds zich op landbouw, voeding, water, lucht en bio-based innovaties. Het fonds hanteert strenge duurzaamheidcriteria. Het DGF wordt beheerd door Rabo Private Equity. Meer info staat op: www.dutchgreentechfund.nl

Citaten
"Het kooporiëntatieproces van consumenten is structureel aan het veranderen en Boodschapp speelt hierop in. Deze relevante dienst opereert in het hart van de voedingsindustrie, één van de investeringsthema’s van het Dutch Greentech Fund" Guus Verhees - Dutch Greentech Fund
"Boodschapp gaat een belangrijk jaar tegemoet waarin we filters gaan lanceren gericht op specifieke gebruikersgroepen. Versterkt door Dutch Greentech Fund hebben we meer slagkracht om de deze doorontwikkeling te realiseren" Jeroen de Bakker - Boodschapp
Over Boodschapp

Boodschapp opereert onafhankelijk van de voedingsindustrie en retailers en geeft objectieve informatie door samen te werken met voedingskundigen. Op basis van de ingrediëntendeclaratie en voedingswaarden genereert Boodschapp een score per product. De Boodschapp-score houdt onder andere rekening met verzadigd vet, kilocalorieën, suiker en de zuiverheid van een product. Boodschapp en Boodschapp Glutenvrij zijn beschikbaar als iOS apps en online via www.boodschapp.nl.